Manager Bewonerszaken: Maikel van Kruistum
In zijn vrije tijd is hij vaak op de padelbaan of langs het hockeyveld te vinden, maar doordeweeks houdt Maikel van Kruistum sinds drie maanden de ballen hoog op de afdeling Bewonerszaken van QBuild. Als Manager Bewonerszaken is hij er verantwoordelijk voor dat de bewonerscommunicatie, op voornamelijk onze Renovatie & Onderhoud projecten, goed verloopt. Deze afdeling zorgt voor draagvlak onder de bewoners, zorgt ervoor dat het duidelijk is wát er gaat gebeuren – en wanneer – en treedt op in geval van klachten of nood. Kortom: een hele belangrijke taak, want bij renovaties en onderhoud aan een woning gaat het nooit alleen om het technische verhaal: er wonen óók mensen.
Een zaadje geplant.
Toen hij jong was, was het voor Maikel zeker geen duidelijke route die hij na het VWO zou volgen. “Ik koos er uiteindelijk voor om bouwkunde te studeren, maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Ik liep er tegenaan en het heeft goed uitgepakt. Inmiddels zit ik al ruim 17 jaar in de bouw. Geschoold als technicus, gegroeid als bewonersbegeleider.”
Na zijn opleiding is Maikel echter niet meteen in de bewonerscommunicatie aan de slag gegaan. Hij vertelt: “Ik begon als werkvoorbereider, bij een andere werkgever. Op een gegeven moment hadden we vier flats waar we voor werkten. We moesten iets met de mensen die daar woonden. Toen heb ik heel brutaal mijn vinger opgestoken en gevraagd of ik dat mocht proberen. Dat was goed. En meteen al vond ik het onwijs leuk. Er is toen echt een zaadje geplant. Uiteindelijk heb ik bij die werkgever een jaar of drie bewonerscommunicatie op me genomen. Daarna ben ik bij mijn vorige werknemer terecht gekomen.”
De overstap naar QBuild
Op zijn vorige werkplek deed Maikel een jaar lang de bewonerscommunicatie. “Ik heb een vrij korte spanningsboog, dus toen er na die tijd een positie vrij kwam om de afdeling over te nemen, heb ik die kans met beide handen aangepakt. De afdeling bestond toen uit drie personen. Samen met mijn team hebben we de afdeling Bewonerszaken uitgebouwd naar de grootste aanbieder van bewonerscommunicatie in Nederland. Iets waar ik enorm trots op ben.” Vanuit zijn vorige werkgever was Maikel ook al bekend met QBuild. Uiteindelijk besloot hij, na een mooi voorstel, dan ook de overstap te maken. En daar heeft hij zeker nog geen spijt van.
Een mooie uitdaging.
“Bij QBuild ligt echt nog een uitdaging”, vertelt Maikel enthousiast. “Er is op het gebied van bewonerscommunicatie een mooie basis neergelegd door mijn voorganger Margreet, maar we hebben ook nog iets om naartoe te werken. Dat vind ik alleen maar leuk. Als het al een compleet gespreid bedje was geweest, had ik hier nu waarschijnlijk niet gezeten. Momenteel hebben we vier bewonersconsulenten in vaste dienst, in januari komen er daar nog twee bij.” De bewonersconsulenten weten alles van het project waar ze op staan. Ze zijn er immers dagelijks te vinden. Voor Maikel is de taak om te zorgen dat de afdeling Bewonerszaken staat als een huis. Om zijn expertise te delen met andere afdelingen. En als hij nog verder denkt: om wellicht overkoepelend te worden en niet meer alleen voor Renovatie & Onderhoud te werken.
Is die opleiding Bouwkunde dan helemaal voor niets geweest? Maikel denkt van niet. “Door mijn technische achtergrond kan ik goed meedenken. Veel bewonersbegeleiders hebben die kennis niet, dus ik denk dat dat zeker in mijn voordeel werkt.”